Zen er en kur mod adskilthed
Tim
Pallis
At
opleve sig selv som adskilt fra omverden er en illusion. Zen er en metode til at gennemskue denne menneskelige vildfarelse.
En
talemŒde siger "en engel gŒr gennem stuen". Den bruger vi, nŒr der
pludselig bliver stille, fordi ingen siger noget. Denne stilhed udtrykker den
rene v¾ren. Men hvorfor f¿les den af de fleste som noget ubehageligt, som en
trussel? Som om helheden og samh¿righeden er gŒet tabt. Der er pludselig et
Œbent tomrum, som mŒ udfyldes med et eller andet.
Mange
af vore ord og handlinger erstatter en mangel, som vi f¿ler inden i. Er det
sŒdan, at de fleste ting, vi t¾nker, ¿nsker eller foretager os i virkeligheden
bunder i en ubevidst l¾ngsel efter at genskabe en tilstand af udelt bevidsthed,
som giver en f¿lelse af velfunderet enhed eller identitet med verden?
Kun
det virkelig sunde menneske f¿ler at livet er nok i sig selv. Der findes ikke
l¾ngere en f¿lelse af ubehagelig tomhed, som skal udfyldes. For dette menneske
betyder stilheden eller den rene v¾ren, at "en engel gŒr gennem ens
eksistens".
F¿lelsen
af, at stilheden er et ubehageligt tomrum, kunne vi kalde bevidsthedens
spaltning eller brud. Det er en f¿lelse af, at "jeg er her", og at
dŽt, jeg i dette ¿jeblik betragter, er "derude". At blive bevidst om
det "derude" betyder et brud med vores oprindelige samliv og
enhed.
I
buddhismen kaldes denne f¿lelse af splittelse for duhkha - en spaltning af bevidsthedsrummet, hvor bevidstheden
begynder at reflektere. Der sker en sondring mellem den, der oplever og det,
som opleves - mellem subjekt og objekt, sj¾l og legeme, Œnd og materie.
Bevidsthedens
tendens til at reflektere er en s¾rlig mental funktion, som er kimen til
menneskets selvbevidsthed og den efterf¿lgende dualistiske mŒde at opfatte
verden pŒ (dualisme = dobbelthed).
NŒr
vi f.eks. iagttager vejret, skyernes flugt, vindens styrke, kan disse
oplevelser sagtens finde sted i en slags uafvidenhed. Men bevidsthedens
refleksive tendens fŒr os pludselig til at blive opm¾rksom pŒ, at vi iagttager
vejret. Vi bliver med andre ord bevidste om os selv og om vejret som adskilt
fra os selv.
Dette
kaldes at "objektivere", og det er begyndelsen til dualismen subjekt
og objekt. Intet er i virkeligheden adskilt, f¿r vi adskiller det i
bevidstheden.
At
v¾lge og vrage, at komme og gŒ, at elske og hade, at have og ikke have, at
acceptere og afvise, at bekr¾fte og ben¾gte, form og tomhed, rigtigt og forkert
starter alle med den mindste skelnen. De begynder alle med forestillingen om et
adskilt "selv", en gr¾nse mellem "selvet" og resten af
verden.
At
objektivere er naturligvis foruds¾tningen for, at vi kan leve et almindeligt
socialt liv. Vores kultur og civilisation er jo netop grundlagt pŒ denne dualistiske
forstŒelse af vore erfaringsverden.
Men
¿nsker vi at erkende vor egentlige natur, sŒ er denne objektivering en hindring
- sŒ kan tilv¾relsen ikke opleves, som den egentlig er.
F¿lelsen
af splittelse, duhkha, er en f¿lelse
af psykologisk eller psykosomatisk ubehag, en disharmoni eller utilfredshed.
Det er en mental lidelse, som vi gerne vil kureres for. If¿lge buddhismen er
Œrsagen til denne lidelse, at vi er fanget i et kredsl¿b af indbyrdes afh¾ngige
psykologiske faktorer, som binder os til samsara.
Samsara
er vor misforstŒede opfattelse af tilv¾relsen som en cyklus af f¿dsel, d¿d og
genf¿dsel, men kun sŒ l¾nge vi ikke kender vor sande natur, som kaldes
buddhanaturen.
Duhkha's
oph¿r er nirvana. Nir betyder "ingen" eller
"uden", og vana betyder
"at bl¾se". Det siges, at i nirvana
er der ingen bl¾st til at opflamme de tre usunde r¿dder: tiltr¾kning, afvisning
og uopm¾rksomhed. Nirvana er som en
stearinlysflamme, der br¾nder helt roligt et sted, hvor der ingen vind bl¾ser.
Alt,
hvad der er sammensat i tilv¾relsen, er ubestandigt og underkastet
forestillingen om tilblivelse og tilintetg¿relse. Hvis man kan s¾tte en stopper
for denne tanke, er det muligt at blive befriet for f¿dsel, d¿d og genf¿dsel,
og det betyder fred i sindet.
En
af vejene til duhkhas oph¿r er zen tr¾ningen, hvor man fors¿ger at
stoppe den refleksive og objektiverende bevidsthed. Dette sker ved at bev¾ge
sig ned i en dyb meditativ tilstand af ren v¾ren. Denne tilstand gŒr forud for,
at man bliver sig et objekt bevidst som objekt - der eksisterer kun en ikke-refleksiv
bevidsthed og ren erfaring.
Man
er f.eks. ikke bevidst om, at man har set et bord, f¿r efter, at man har
objektiveret dŽt, ¿jnene har set, genkendt det, begrebsliggjort det og
navngivet det som bord.
Fortiden
eksisterer kun i vores hukommelse, fremtiden kun i vore planer. Nutiden er vor
eneste konkrete virkelighed. Der findes et zen
udtryk, ichinen-manen, som betyder "et
¿jeblik - titusind Œr" eller et glimt er lig med evigheden.
Dette
er en filosofisk mŒde at formulere den dagligdags sandhed, at tidens bev¾gelse
ikke kan opleves. Der er ingen tid og afstand involveret ved sansning af
virkeligheden lige nu. Virkeligheden er nemlig altid til stede lige nu, inden
bevidstg¿relsen finder sted - der er ingen anden virkelighed.
Gennem
zen buddhistisk praksis kan vi l¾re
at komme og gŒ uden at komme og gŒ, ligesom havets b¿lger rejser sig og falder
tilbage igen.
Al
meditationspraksis og yoga gŒr netop
ud pŒ at helbrede splittelsen og erkende, at der ikke findes noget "selv"
i mods¾tning til en "omverden".
Zens kōan
meditation er en metode, hvor man sigter efter at distrahere al dualistisk
t¾nkning for sŒledes at bryde igennem den refleksive bevidsthed. Dette sker ved
at stille et filosofisk sp¿rgsmŒl, som man mŒ grunde dybt over, fordi man ikke
kan svare pŒ det.
En
sŒdan kōan er f.eks.
sp¿rgsmŒlet: "Vis mig i dette ¿jeblik dit oprindelige ansigt, f¿r dine
for¾ldre blev f¿dt." Med det oprindelige ansigt menes buddhanaturen eller
ens sande natur. Oprindelig skal ikke forstŒs i tid, og udtrykket f¿r de blev
f¿dt er heller ikke f¿r i tid, men f¿r enhver bevidst tvedeling.
En
kristen kōan lyder: "F¿r
Abraham blev f¿dt, jeg er" Dette "f¿r" er heller ikke i tid, men
f¿r jeg t¾nker. I zen mŒ man vide,
hvad det er, der hverken opstŒr eller forgŒr. Hvad er min egentlige natur, f¿r
dette univers opstod? Det nuv¾rende! Det netop tilstedev¾rende i dette evige
nu.
I
zen findes ogsŒ en meditation ved
navn shikantaza, som betyder "blot
at sidde". Det er en ikke-dualistisk sidden. Man sidder kun, og det er
ikke sŒ nemt, som det lyder, fordi meditationen gŒr ud pŒ at slette
forestillingen om en adskillelse mellem "selv" og "omverden",
sŒdan at denne adskillelse ikke l¾ngere dominerer bevidstheden.
Shikantaza
er i sig selv en tilstand, hvor man har overvundet al dualisme og alle diskriminerende
tanker som: Vej og opnŒelse, midler og mŒl, nutid og fremtid, sind og krop,
spirituelt og verdsligt og ikke mindst uoplyst og oplyst.
Det
er imidlertid ikke kun, nŒr man sidder, at man "blot sidder", men
ogsŒ i alt hvad man til daglig foretager sig. Dette kaldes at afkaste sj¾l og
legeme. Meditationen har altsŒ det brede formŒl at oph¾ve enhver adskillelse
mellem Žn selv og det, man besk¾ftiger sig med.
Denne
udelte tilv¾relse er vor sande natur. Der er intet "andet" uden denne
udelte eksistens, som ofte kaldes den naturlige tilstand. Den kinesiske zen mester Huang Po (d.850) sagde: "At
se en ting er at se sin sande natur, fordi ting og bevidsthed er Žt og det
samme. Det er kun, fordi du h¾nger dig i ydre former, at du ser, h¿rer, f¿ler
og erkender tingene som individuelle ting."
En
anden mester, tibetaneren Padmasambhava (8. Œrh.), sagde: "Sk¿nt nirvanas
visdom og samsaras uvidenhed ser ud til at v¾re to forskellige ting, kan de i
virkeligheden ikke adskilles. Det er forkert ikke at se dem som Žn."
Hvis
man ikke lader sig dominere af en f¿lelse af at v¾re adskilt fra det, man g¿r,
siges det, at man er engageret i sit arbejde. Det, som skaber engagement eller
samh¿righed med arbejdet, er en oph¾velse af skellet mellem subjekt og objekt.
Det siges, at man har "f¿ling med det", eller at man "kan det pŒ
fingrene". Omhyggelighed og opm¾rksomhed er vigtige etiske kvaliteter i zen.
Ethvert
praktisk arbejde er i virkeligheden et arbejde med sig selv. Det, man arbejder
med, som tilsyneladende er "derude", og Žn selv, som tilsyneladende
er "herinde", er nemlig ikke to adskilte st¿rrelser.
Vor
oplevelse af verden er allerede og har altid v¾ret ikke-dualistisk. En hvilken
som helst forestilling om, at den, der oplever, er adskilt fra det, som
opleves, er en illusion. Al opfattelse er udelt. Men den, der ikke forstŒr,
hvad dŽt betyder for hendes/hans liv, mŒ gennem en spirituel praksis eliminere
dualismens vildfarelse.
At
se naturen kaldes i zen for kenshō og er den direkte erfaring,
at man er meget mere end det, som begr¾nser sig til at v¾re en individuel
person med en krop og et mentalt liv. Det er erkendelsen af, at universet ikke
blot er ens omverden, men netop Žn selv.
NŒr
vi h¿rer en klokke ringe, t¾nker vi s¾dvanligvis "jeg h¿rer en
klokke!" Her er tre ting involveret: Jeg, en klokke og h¿relsen. Men i zen er der ingen klokke og intet jeg -
kun lyden, fordi man ikke l¾ngere er bevidst om en adskillelse mellem Žn selv,
klokken, lyden og verden.
NŒr
man gennem zen tr¾ningen kommer til Ó
der er overhovedet slet ingen tingÓ, vil klangen v¾re Žt med sit ophav - en
udelt h¿ren. Sammen med lyden er der en bevidsthed om lydens ophav, nemlig
stilheden. Men det er en stilhed, som ogsŒ kan h¿res, og man kan derfor kalde
den lyden af ingen lyd. Det er dette, buddhismen kalder tomhed:
En
¿kse klinger
Skovens
stilhed
NŒr
lyden ikke l¾ngere viser hen til begrebskonstruktionen "en huggende
¿kse", som er en objektivering af oplevelsen, er der i stedet en klar
bevidsthed om stilheden som ophav og Žt med lyden.
Det
er pŒ denne mŒde, man skal forstŒ f¿lgende kōan:
"Stop lyden af den fjerne tempelklokke." NŒr man pludselig er Žt med det
udelte "bong", bliver man med Žt opm¾rksom pŒ den rene bevidsthed som
moder til lyden.
Hvad
sagde grundl¾ggeren af den moderne Rinzai zen tradition Hakuin Ekaku
(1686-1768) den morgen han vŒgnede op og erkendte sin buddhanatur. Han h¿rte
det udelte "bong" fra den store malmklokke i templet og sagde:
"Jeg ringer!"
Lyden,
stilheden og bevidstheden om stilheden er udelt. Den er ens sande natur. NŒr
misforstŒelsen falder v¾k, og man opfatter virkeligheden, som den egentlig er,
sŒ er den bevidsthed, som opfatter verden og verden selv ikke til at skille ad.
I det ¿jeblik er alt, hvad der opleves, Žn selv.
Som
grundl¾ggeren af japansk Soto Zen,
Dōgen (1200-1253), sagde: "At glemme sig selv er at opfatte sig selv
som alle ting."