Zen er en kur mod adskilthed

 

Tim Pallis

 

 

At opleve sig selv som adskilt fra omverden er en illusion. Zen er en metode til at gennemskue denne menneskelige vildfarelse.

 

En talemŒde siger "en engel gŒr gennem stuen". Den bruger vi, nŒr der pludselig bliver stille, fordi ingen siger noget. Denne stilhed udtrykker den rene v¾ren. Men hvorfor f¿les den af de fleste som noget ubehageligt, som en trussel? Som om helheden og samh¿righeden er gŒet tabt. Der er pludselig et Œbent tomrum, som mŒ udfyldes med et eller andet.

 

Mange af vore ord og handlinger erstatter en mangel, som vi f¿ler inden i. Er det sŒdan, at de fleste ting, vi t¾nker, ¿nsker eller foretager os i virkeligheden bunder i en ubevidst l¾ngsel efter at genskabe en tilstand af udelt bevidsthed, som giver en f¿lelse af velfunderet enhed eller identitet med verden?

 

Kun det virkelig sunde menneske f¿ler at livet er nok i sig selv. Der findes ikke l¾ngere en f¿lelse af ubehagelig tomhed, som skal udfyldes. For dette menneske betyder stilheden eller den rene v¾ren, at "en engel gŒr gennem ens eksistens".

  

F¿lelsen af, at stilheden er et ubehageligt tomrum, kunne vi kalde bevidsthedens spaltning eller brud. Det er en f¿lelse af, at "jeg er her", og at dŽt, jeg i dette ¿jeblik betragter, er "derude". At blive bevidst om det "derude" betyder et brud med vores oprindelige samliv og enhed. 

 

I buddhismen kaldes denne f¿lelse af splittelse for duhkha - en spaltning af bevidsthedsrummet, hvor bevidstheden begynder at reflektere. Der sker en sondring mellem den, der oplever og det, som opleves - mellem subjekt og objekt, sj¾l og legeme, Œnd og materie.

 

Bevidsthedens tendens til at reflektere er en s¾rlig mental funktion, som er kimen til menneskets selvbevidsthed og den efterf¿lgende dualistiske mŒde at opfatte verden pŒ (dualisme = dobbelthed).

 

NŒr vi f.eks. iagttager vejret, skyernes flugt, vindens styrke, kan disse oplevelser sagtens finde sted i en slags uafvidenhed. Men bevidsthedens refleksive tendens fŒr os pludselig til at blive opm¾rksom pŒ, at vi iagttager vejret. Vi bliver med andre ord bevidste om os selv og om vejret som adskilt fra os selv.

 

Dette kaldes at "objektivere", og det er begyndelsen til dualismen subjekt og objekt. Intet er i virkeligheden adskilt, f¿r vi adskiller det i bevidstheden.

 

At v¾lge og vrage, at komme og gŒ, at elske og hade, at have og ikke have, at acceptere og afvise, at bekr¾fte og ben¾gte, form og tomhed, rigtigt og forkert starter alle med den mindste skelnen. De begynder alle med forestillingen om et adskilt "selv", en gr¾nse mellem "selvet" og resten af verden.

 

At objektivere er naturligvis foruds¾tningen for, at vi kan leve et almindeligt socialt liv. Vores kultur og civilisation er jo netop grundlagt pŒ denne dualistiske forstŒelse af vore erfaringsverden.

 

Men ¿nsker vi at erkende vor egentlige natur, sŒ er denne objektivering en hindring - sŒ kan tilv¾relsen ikke opleves, som den egentlig er.

 

F¿lelsen af splittelse, duhkha, er en f¿lelse af psykologisk eller psykosomatisk ubehag, en disharmoni eller utilfredshed. Det er en mental lidelse, som vi gerne vil kureres for. If¿lge buddhismen er Œrsagen til denne lidelse, at vi er fanget i et kredsl¿b af indbyrdes afh¾ngige psykologiske faktorer, som binder os til samsara.

 

Samsara er vor misforstŒede opfattelse af tilv¾relsen som en cyklus af f¿dsel, d¿d og genf¿dsel, men kun sŒ l¾nge vi ikke kender vor sande natur, som kaldes buddhanaturen.

 

Duhkha's oph¿r er nirvana. Nir betyder "ingen" eller "uden", og vana betyder "at bl¾se". Det siges, at i nirvana er der ingen bl¾st til at opflamme de tre usunde r¿dder: tiltr¾kning, afvisning og uopm¾rksomhed. Nirvana er som en stearinlysflamme, der br¾nder helt roligt et sted, hvor der ingen vind bl¾ser.

 

Alt, hvad der er sammensat i tilv¾relsen, er ubestandigt og underkastet forestillingen om tilblivelse og tilintetg¿relse. Hvis man kan s¾tte en stopper for denne tanke, er det muligt at blive befriet for f¿dsel, d¿d og genf¿dsel, og det betyder fred i sindet.

 

En af vejene til duhkhas oph¿r er zen tr¾ningen, hvor man fors¿ger at stoppe den refleksive og objektiverende bevidsthed. Dette sker ved at bev¾ge sig ned i en dyb meditativ tilstand af ren v¾ren. Denne tilstand gŒr forud for, at man bliver sig et objekt bevidst som objekt - der eksisterer kun en ikke-refleksiv bevidsthed og ren erfaring.

 

Man er f.eks. ikke bevidst om, at man har set et bord, f¿r efter, at man har objektiveret dŽt, ¿jnene har set, genkendt det, begrebsliggjort det og navngivet det som bord.

 

Fortiden eksisterer kun i vores hukommelse, fremtiden kun i vore planer. Nutiden er vor eneste konkrete virkelighed. Der findes et zen udtryk, ichinen-manen, som betyder "et ¿jeblik - titusind Œr" eller et glimt er lig med evigheden.

 

Dette er en filosofisk mŒde at formulere den dagligdags sandhed, at tidens bev¾gelse ikke kan opleves. Der er ingen tid og afstand involveret ved sansning af virkeligheden lige nu. Virkeligheden er nemlig altid til stede lige nu, inden bevidstg¿relsen finder sted - der er ingen anden virkelighed.

 

Gennem zen buddhistisk praksis kan vi l¾re at komme og gŒ uden at komme og gŒ, ligesom havets b¿lger rejser sig og falder tilbage igen.

 

Al meditationspraksis og yoga gŒr netop ud pŒ at helbrede splittelsen og erkende, at der ikke findes noget "selv" i mods¾tning til en "omverden".

 

Zens kōan meditation er en metode, hvor man sigter efter at distrahere al dualistisk t¾nkning for sŒledes at bryde igennem den refleksive bevidsthed. Dette sker ved at stille et filosofisk sp¿rgsmŒl, som man mŒ grunde dybt over, fordi man ikke kan svare pŒ det.

 

En sŒdan kōan er f.eks. sp¿rgsmŒlet: "Vis mig i dette ¿jeblik dit oprindelige ansigt, f¿r dine for¾ldre blev f¿dt." Med det oprindelige ansigt menes buddhanaturen eller ens sande natur. Oprindelig skal ikke forstŒs i tid, og udtrykket f¿r de blev f¿dt er heller ikke f¿r i tid, men f¿r enhver bevidst tvedeling.

 

En kristen kōan lyder: "F¿r Abraham blev f¿dt, jeg er" Dette "f¿r" er heller ikke i tid, men f¿r jeg t¾nker. I zen mŒ man vide, hvad det er, der hverken opstŒr eller forgŒr. Hvad er min egentlige natur, f¿r dette univers opstod? Det nuv¾rende! Det netop tilstedev¾rende i dette evige nu.

 

I zen findes ogsŒ en meditation ved navn shikantaza, som betyder "blot at sidde". Det er en ikke-dualistisk sidden. Man sidder kun, og det er ikke sŒ nemt, som det lyder, fordi meditationen gŒr ud pŒ at slette forestillingen om en adskillelse mellem "selv" og "omverden", sŒdan at denne adskillelse ikke l¾ngere dominerer bevidstheden.

 

Shikantaza er i sig selv en tilstand, hvor man har overvundet al dualisme og alle diskriminerende tanker som: Vej og opnŒelse, midler og mŒl, nutid og fremtid, sind og krop, spirituelt og verdsligt og ikke mindst uoplyst og oplyst.

 

Det er imidlertid ikke kun, nŒr man sidder, at man "blot sidder", men ogsŒ i alt hvad man til daglig foretager sig. Dette kaldes at afkaste sj¾l og legeme. Meditationen har altsŒ det brede formŒl at oph¾ve enhver adskillelse mellem Žn selv og det, man besk¾ftiger sig med.

 

Denne udelte tilv¾relse er vor sande natur. Der er intet "andet" uden denne udelte eksistens, som ofte kaldes den naturlige tilstand. Den kinesiske zen mester Huang Po (d.850) sagde: "At se en ting er at se sin sande natur, fordi ting og bevidsthed er Žt og det samme. Det er kun, fordi du h¾nger dig i ydre former, at du ser, h¿rer, f¿ler og erkender tingene som individuelle ting."

 

En anden mester, tibetaneren Padmasambhava (8. Œrh.), sagde: "Sk¿nt nirvanas visdom og samsaras uvidenhed ser ud til at v¾re to forskellige ting, kan de i virkeligheden ikke adskilles. Det er forkert ikke at se dem som Žn."

 

Hvis man ikke lader sig dominere af en f¿lelse af at v¾re adskilt fra det, man g¿r, siges det, at man er engageret i sit arbejde. Det, som skaber engagement eller samh¿righed med arbejdet, er en oph¾velse af skellet mellem subjekt og objekt. Det siges, at man har "f¿ling med det", eller at man "kan det pŒ fingrene". Omhyggelighed og opm¾rksomhed er vigtige etiske kvaliteter i zen.

 

Ethvert praktisk arbejde er i virkeligheden et arbejde med sig selv. Det, man arbejder med, som tilsyneladende er "derude", og Žn selv, som tilsyneladende er "herinde", er nemlig ikke to adskilte st¿rrelser.

 

Vor oplevelse af verden er allerede og har altid v¾ret ikke-dualistisk. En hvilken som helst forestilling om, at den, der oplever, er adskilt fra det, som opleves, er en illusion. Al opfattelse er udelt. Men den, der ikke forstŒr, hvad dŽt betyder for hendes/hans liv, mŒ gennem en spirituel praksis eliminere dualismens vildfarelse.

 

At se naturen kaldes i zen for kenshō og er den direkte erfaring, at man er meget mere end det, som begr¾nser sig til at v¾re en individuel person med en krop og et mentalt liv. Det er erkendelsen af, at universet ikke blot er ens omverden, men netop Žn selv.

 

NŒr vi h¿rer en klokke ringe, t¾nker vi s¾dvanligvis "jeg h¿rer en klokke!" Her er tre ting involveret: Jeg, en klokke og h¿relsen. Men i zen er der ingen klokke og intet jeg - kun lyden, fordi man ikke l¾ngere er bevidst om en adskillelse mellem Žn selv, klokken, lyden og verden.

 

NŒr man gennem zen tr¾ningen kommer til Ó der er overhovedet slet ingen tingÓ, vil klangen v¾re Žt med sit ophav - en udelt h¿ren. Sammen med lyden er der en bevidsthed om lydens ophav, nemlig stilheden. Men det er en stilhed, som ogsŒ kan h¿res, og man kan derfor kalde den lyden af ingen lyd. Det er dette, buddhismen kalder tomhed:

 

En ¿kse klinger

Skovens stilhed

 

NŒr lyden ikke l¾ngere viser hen til begrebskonstruktionen "en huggende ¿kse", som er en objektivering af oplevelsen, er der i stedet en klar bevidsthed om stilheden som ophav og Žt med lyden.

 

Det er pŒ denne mŒde, man skal forstŒ f¿lgende kōan: "Stop lyden af den fjerne tempelklokke." NŒr man pludselig er Žt med det udelte "bong", bliver man med Žt opm¾rksom pŒ den rene bevidsthed som moder til lyden.

 

Hvad sagde grundl¾ggeren af den moderne Rinzai zen tradition Hakuin Ekaku (1686-1768) den morgen han vŒgnede op og erkendte sin buddhanatur. Han h¿rte det udelte "bong" fra den store malmklokke i templet og sagde: "Jeg ringer!"

 

Lyden, stilheden og bevidstheden om stilheden er udelt. Den er ens sande natur. NŒr misforstŒelsen falder v¾k, og man opfatter virkeligheden, som den egentlig er, sŒ er den bevidsthed, som opfatter verden og verden selv ikke til at skille ad. I det ¿jeblik er alt, hvad der opleves, Žn selv.

 

Som grundl¾ggeren af japansk Soto Zen, Dōgen (1200-1253), sagde: "At glemme sig selv er at opfatte sig selv som alle ting."